Translate

Translate

2015. március 18., szerda

Ölbeli játékok és beszédfejlődés

Idegennyelvű környezetben az anyanyelvi nevelés nem mindig ideálisan alakul. Könnyebb dolgunk van, ha gyermekünkkel otthon tudunk maradni 3-4 éves koráig, sőt, ha még akkor sem kerül intézménybe, akkor még inkább.
Ha már kialakult az összes hang, amit magyarul kell képezni, később egyszerűbb lesz megtartani az anyanyelvet, de állandó fejlesztést, használatot igényel, mert egyébként az adott ország nyelve teljesen átveszi a szerepet.
A fejlesztésen ne értesetek semmi hókuszpókuszt, bár fontos, hogy sokat olvassunk a kisgyereknek és valószínű sokkal hatásosabb, ha sokáig szép, igényes képeskönyvekből hallja a mesét és nézi a képeket is. Több érzékszerven keresztül éri az információ, sokkal jobban megragadnak még az (új) szavakat is. Viszont egy átlagos gyermeknél nem fontos, hogy logopédus vagy fejlesztő pedagógus foglalkozzon vele, de az igenis nagyon fontos, hogy használjon napi szinten a magyar nyelvet és ne csak egy félórás foglalkozás alkalmával, hanem a mindennapi beszédhelyzetekben is.
Sokan azzal próbálják megkönnyíteni a későbbi ovi, iskolás beilleszkedést, hogy magyar szülők létére az adott ország nyelvén kommunikálnak a gyermekkel. Hibás felfogás, bár mindenkinek szíve-joga úgy cselekedni, ahogy jónak tartja. Az adott ország nyelve (jelen esetben nálunk az angol) legkésőbb az iskolás kortól olyan erősen befolyásolja majd a nyelvhasználatot, hogy akár el is felejthetik a gyermekek az anyanyelvüket. Ami így lehet viccesen hangzik, pedig egyáltalán nem az. De ne is csodálkozzunk ezen: 4-5 éves kortól bekerülve az oktatásba, napi 5-7 órában lesz teljesen idegennyelvi környezetben a gyermekünk, ami magunk közt szólva, még felnőtt korban is látványos javulást eredményez mind a szókincs gyarapodásában, mind a kiejtésben, ugye? :)

Mivel tudjuk mi magunk "fejleszteni" gyermekünket?

Nagyon fontos, hogy a magyar mondókákat és gyermekdalokat bátran mondogassuk és énekeljük otthon (nem baj, ha nincs olyan hangunk mint Celine Dionnak! :) ). Ezzel nemcsak mókázunk és közösen időt töltünk, hanem a ritmus átadásával a későbbi olvasástanulásukat sőőőt helyesírásukat is befolyásolhatjuk, természetesen jó irányba. Ezenkívül természetesen fejlesztjük hallásukat, zenei képességeiket, szókincsüket, beszédhasználatukat is.

Nagyszerű hír, hogy egészen kicsi korban akár 2-3 hónaposan is el tudjuk kezdeni otthon egymással, és érdemes körbenézni, hogy környezetünkben van-e lehetőség csoport szinten: baba-mama foglalkozáson elsajátítani, gyakorolni, együtt játszani. A Kerekítő és Ringató honlapokat érdemes böngészni, hiszen nemcsak Magyarországon, már a világ több pontján is vannak foglalkozásaik, s ha nincs is fenn a honlapon az adott ország, kérdezzétek bátran magánlevélben a hálózatvezetőktől.

Írországban több helyen működik ilyen:

Lurkókuckó néven - Malahide-ban (Facebook - Lurkókuckó)
Manótanoda néven - Gorey-ban szeptembertől
Manóringató néven - Cork-ban (Facebook - Manó Ringató)

Tervezek egy több részes e-book sorozatot, ennek első része már letölthető, amiben 10 ölbeli játék és játékleírása taláható. Érdemes később is visszanézni az oldalra. :)))

Természetesen magyar könyvesboltokban, kiadóknál többféle mondókáskönyvet is találhattok, sok esetben cd-vel, ezeket a családtagok biztosan szívesen elküldik nektek. :))
Ha kicsit nagyobbacska gyermeketek van, érdemes körbenézni itt a blogon, ahol sokféle teljes otthoni foglalkozás leírása megtalálható, csak írjátok be a keresőbe, hogy HáziManóKuckó, illetve itt is megtalálhatjátok mondókás kreatív foglalkozás ötleteimet: Ez+Oz Magyar szemmel Ausztráliában nevű online magazinban.

Jó játékot kívánunk: Ági és Peti
Sok szeretettel várlak A HáziManóKuckó facebook csoportjában. Csak kattints ide: https://www.facebook.com/groups/484201874985583/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése